Art Festiwal 2023 Horyniec Muzyki
7.08 / poniedziałek
20.00 / Love Songs /Leszek Kułakowski QuartetLeszek Kułakowski (muzyka, piano), Joanna Knitter (wokal), Piotr Kułakowski (kontrabas), Tomasz Sowiński (perkusja), teksty piosenek Zbigniew Książek
/ amfiteatr w Parku Zdrojowym
Love songs to najnowszy projekt Leszka Kułakowskiego – kompozytora, pianisty jazzowego zwanego przez krytykę „wizjonerem jazzu”, twórcy akademickiego jazzu w Gdańsku. Teksty do miłosnych piosenek napisał znakomity krakowski tekściarz, autor wielu polskich przebojów – Zbigniew Książek. Piosenki stylistycznie oscylują pomiędzy bluesowo-jazzową i funkową stylistyką. Teksty piosenek dotyczą codziennych sytuacji, które spotykają każdego z nas. Miłość wymaga i wiele oferuje: „Przytul, żeby zatroskany świat zasnąć mógł, przytul, żeby raz do świtu spał dobry Bóg, przytul, żeby nocą pożar w nas płonął znów blaskiem gwiazd, pożar, co rozpalić ma skute lodem serca dwa”, a w innej piosence rozczarowuje: „Miałam być, całym światem być, miałam ciepłem lata być, no i nic, no i już nie ma nic, miałam być i już nie ma nic”.
W projekcie usłyszymy wschodząca gwiazdę bluesowej wokalistyki – Joannę Knitter,znakomitego perkusistę Tomasza Sowinskiego, kontrabasistę Piotra Kułakowskiego, przy fortepianie kompozytora Leszka Kułakowskiego.
Joanna Knitter – energetyczna bluesowo-jazzowa wokalistka młodego pokolenia. Laureatka wielu nagród konkursach muzyki folkowej i bluesowej. Koncertowała na wielu estradach w Polsce, Niemczech, Danii, Szwecji, Norwegii.
Leszek Kułakowski – kompozytor, pianista jazzowy, teoretyk muzyki, pedagog, profesor zwyczajny klasy kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku, założyciel i szef Katedry Jazzu i Muzyki Estradowej działającej na tej uczelni. Kułakowski to artysta o ogromnej wyobraźni muzycznej, kreatywnie eksperymentował ze swoją muzyką, także inspirując się Chopinem, folklorem kaszubskim, Trzecim Nurtem, projektami komedowskimi z yassowcami i aranżacjami Komedy na orkiestrę symfoniczną dla Tomasza Stańki. Laureat płyty roku „Eurofonia” w ankiecie Jazz Forum w 2000 r.
Piotr Kułakowski – kontrabasista młodego pokolenia, absolwent, Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracował z Piotrem Wojtasikiem, Januszem Muniakiem, Jarkiem Śmietaną, Tomaszem Szukalskim, Maciejem Sikałą, Leszkiem Żądłą, Eddiem Hendersonem.
Tomasz Sowiński – wszechstronny perkusista, absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, członek zespołów Macieja Sikały, Wojciecha Staroniewicza, Leszeka Możdżera, Sławka Jaskułke, Piotra Wojtasika, formacji Sopot-Hamburg Jazz Quintet. Założyciel i lider formacji Tomek Sowiński and the Collective Improvisation Group.
„Jerzy Abratowski, Jerzy Wasowski, Jerzy Derfel, Andrzej Kurylewicz, Włodzimierz Nahorny, Janusz Sławiński, Władysław Szpilman. Cóż łączy tych kompozytorów? Pisali piosenki. Takie w których tekst nabiera nowego znaczenia, powstaje całkiem nowa jakość. Niestety, oparta na przeglądzie polskiej piosenki ostatnich kilkudziesięciu lat lista, choć można ją lekko przedłużyć, jest dość krótka. Przybyło właśnie na niej nowe ważna nazwisko – Leszka Kułakowskiego.”
Tak pisze o koncercie Love Songs w recenzji Stanisław Danielewicz.
11.08 / piątek
20.00 / Najpiękniejsza / Anna Sroka-Hryń
Anna Sroka-Hryń (wokal), Jakub Lubowicz (piano, aranżacje), Dawid Lubowicz (skrzypce), Marcin Murawski (gitara basowa), Artur Gierczak (gitary), Fryderyk Młynarski (perkusja), Małgorzata Kozłowska i Michał Juraszek (chórki), realizacja dźwięku Jan Kluszewski, teksty Agnieszki Osieckiej
/ amfiteatr w Parku Zdrojowym
Koncert w wykonaniu Anny Sroki-Hryń w nowatorskich aranżacjach muzycznych Jakuba Lubowicza, z utworami z najnowszej płyty artystki „Najpiękniejsza”, stanowiącej hołd dla twórczości poetki Agnieszki Osieckiej. W repertuarze znajdą się m.in. utwory takie jak: „Byle Nie o Miłości”, „Ja nie Chcę Spać”, „Na Całych Jeziorach”, „Sing Sing”, „Wielka Woda”, „Polska Madonna” i „Najpiękniejsza”.
Anna Sroka-Hryń – aktorka, reżyserka i wokalistka. Absolwentka, a obecnie wykładowca Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, gdzie w 2013 r. uzyskała tytuł naukowy doktora sztuki. Jako aktorka, występowała w spektaklach na najsłynniejszych scenach musicalowych w Polsce, tworząc wyjątkowe, nagradzane kreacje m.in. jako Edith Piaf w spektaklu „Edith i Marlene”
w Mazowieckim Teatrze Muzycznym (Teatralna Nagroda Muzyczna im. Jana Kiepury), Maureen Johnson w musicalu „Rent” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie (Złota Maska) czy niezapomniana Donna Sheridan w musicalu wszechczasów „Mamma Mia” na deskach stołecznego Teatru Muzycznego Roma, z którym związana jest do dziś. Występuje w spektaklu „Tuwim dla Dorosłych” oraz z własnymi recitalami – cyklem koncertów „Kobiety, Kobiety” z piosenkami z repertuaru Ewy Demarczyk, Edith Piaf, Agnieszki Osieckiej oraz Vintage, złożony z piosenek międzywojennych. Za rolę w spektaklu „Taksówka” otrzymała nagrodę im. Jana Świderskiego Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2006r.). Od 2019 występuje w Teatrze Polonia w monodramie „Cafe Luna” na podstawie filmów Pedro Almodovara, a ostatnio na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w polskiej prapremierze „Company”, musicalu Stephena Sondheima. W 2022 roku wydała pierwszy album fonograficzny „Najpiękniejsza” z utworami Agnieszki Osieckiej.
Tworzone przez Annę Srokę-Hryń spektakle akademickie (Akademia Teatralna w Warszawie) trafiają do regularnych repertuarów stołecznych teatrów. Jako reżyserka i autorka adaptacji stworzyła niezapomniany „Prawiek i Inne Czasy” – muzyczny spektakl wg prozy Olgi Tokarczuk oraz spektakle „Lunapark”, „A Planety Szaleją…” oraz „Sprzedawcy Marzeń”. Ostatnim niekwestionowanych sukcesem reżyserskim jest „Z Ręką na Gardle” z piosenkami Ewy Demarczyk w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Połączenie pasji do muzyki i aktorstwa wyróżnia spektakle reżyserowane przez Annę Srokę-Hryń. Intuicyjne podejście do pracy z młodym aktorem, kreatywne tworzenie scenariuszy, subtelna estetyka środków wyrazu, wielowymiarowy profesjonalizm i świetny warsztat własny to wypadkowe autorskiego stylu reżyserii artystki – stylu, który niezmiennie angażuje widzów do głębokiego współodczuwania teatru.
13.08 / niedziela
20.00 / Krzysztof Antkowiak. Sounds
Krzysztof Antkowiak (wokal i piano) z gościnnym udziałem Leszka Żądło (saksofon) i młodzieży z Horyńca-Zdroju / koncert na zakończenie warsztatów wokalnych
/ amfiteatr w Parku Zdrojowym
W swoim występie Krzysztof Antkowiak nawiązuje do kilku muzycznych epok, od współczesnych brzmień do lat 70` i 80`. Charakterystyczna i rozpoznawalna barwa głosu oraz ważne teksty sprawiają że koncert ma swój własny i niepowtarzalny styl. W koncercie usłyszymy przekrojowy materiał z twórczości artysty m.in. utwory do których teksty napisał Grzegorz Ciechowski, jak i utwory Toma Waitsa w tłumaczeniach Romana Kołakowskiego, Bułata Okudżawy i wielu innych.
Krzysztof Antkowiak – wokalista, pianista, kompozytor, producent muzyczny. Jest jednym z najbardziej charakterystycznych i charyzmatycznych wokalistów swojego pokolenia. Popularność́ zdobył jako nastolatek pod koniec lat 80-tych utworem Zakazany owoc. Współpracował z Grzegorzem Ciechowskim, z którym nagrał płytę Delfin, Edytą Górniak i Justyną Steczkowską. Równolegle pisał muzykę̨ do filmów dokumentalnych oraz komponował dla innych wykonawców. Występował również w filmach i serialach TV. W 2015 roku powrócił projektem muzyczny SIMPLEFIELDS, inspirowanym brzmieniami lat 60. i 70. zgrabnie nasyconym jazzem, soulem, funkiem i swingiem. Efektem pracy była nowa płyta Dirt on TV. Album podbił serca słuchaczy Trójki i nie tylko. Krzysztof był uczestnikiem II edycji programu telewizyjnego Twoja Twarz Brzmi Znajomo (Polsat). W roku 2020 Krzysztof Antkowiak za płytę Zostanie mi muzyka z własnymi kompozycjami do słów ks. Piotra Pawlukiewicza otrzymał Platynową Płytę.
Leszek Żądło – wybitny polski muzyk jazzowy, od lat 70. mieszkający w Monachium, uważany za jednego z najważniejszych muzyków austriackiej i niemieckiej sceny jazzowej. Grał ze znakomitymi muzykami jazzowymi, m.in. Albertem Mangelsdorffem, Joachimem Kühnem, Dexterem Gordonem, Artem Farmerem, Friedrichem Guldą, Rainerem Glasem, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Seifertem, Leszkiem Kułakowskim, Janem Jarczykiem, Włodkiem Pawlikiem, z sekstetem George’a Russella, z Elvin Jones Jazz Machine i wieloma innymi. Założył m.in. The Leszek Zadlo Ensemble (1972), z którym nagrał w 1973 r. swój debiutancki winyl Inner Silence, Leszek Zadlo Quartett (1974), z którym nagrał Thoughts, a w czasie stanu wojennego – Polski Jazz Ensemble. Występował w różnych konstelacjach bigbandowych na scenach jazzowych ponad 40 krajów świata, nagrał – jako lider bądź sideman – ponad 100 płyt. Do dzisiaj koncertuje z założonym przez siebie w 2009 r. European Art Ensemble. Dzielił się swą wiedzą i umiejętnościami wykładając na akademiach muzycznych w Würzburgu, Monachium i Krakowie. Interesował się również projektami muzyki filmowej i teatralnej. Napisał muzykę z Clausem Bantzerem do filmu Petera Lilienthala Das Schweigen des Dichters (Milczenie poety) oraz dla Pawła Pawlikowskiego do filmu Trumna Charlie’ego Chaplina. Nagrał też muzykę do filmu krakowskiej Oficyny Filmowej Galicja Czarodzieje Honoratki
w reż. Leopolda Rene Nowaka. Wolna Polska przywróciła Leszkowi Żądło polski paszport, w 2016 r. MKiDN uhonorowało go medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a Stowarzyszenie Jazzowe Melomani Oskarem „za całokształt”. Również „Solidarność” przyznała mu medal dziękczynny za działania na rzecz podziemia (m.in. za wsparcie finansowe, za Festiwal Jazz Solidarność i programy jazzowe dla Radia Wolna Europa). Prywatnie związany był z polską aktorką Barbarą Kwiatkowską-Lass, z którą łączyło go głębokie uczucie, przyjaźń i wspólne ponad 20-letnie życie, i dla której skomponował i nagrał, po jej nagłej śmierci, płytę Miss B.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.