HORYNIEC TEATRU / TEATR KOBIET
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących
z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

3.08 niedziela
OTWARCIE FESTIWALU
18.00
HORYNIEC TEATRU / TEATR KOBIET Scena Mistrzów. Irena Jun, Pan Tadeusz
Aniela Blachura: skrzypce, Klara Blachura: wiolonczela, po spektaklu spotkanie
z aktorką prowadzi Mateusz Nowak
/ ośrodek kultury, wejściówki

Wieczór inauguracyjny festiwalu otworzymy Sceną Mistrzów i spotkaniem z wybitną polską aktorką Ireną Jun i jej Jednoosobowym Teatrem Poezji. Artystka wystąpi w swoim słynnym monodramie „Pan Tadeusz” na podstawie epopei Adama Mickiewicza. Będzie to wyjątkowy wieczór, gdyż na scenie towarzyszyć aktorce będą jej wnuczki: Aniela Blachura, która zagra na skrzypcach, i Klara Blachura, grająca na wiolonczeli.
Irena Jun żartuje czasem, że Adam Mickiewicz musiał przewidzieć powstanie teatru jednego aktora, gdyż jego „Pan Tadeusz” jest gawędą, gotowym materiałem na monodram. Aktorka nie ukrywa, że dla niej epopeja Mickiewicza to przede wszystkim opowieść o tęsknocie za ładem, harmonią i czułością wobec siebie oraz o akceptowaniu swoich wad. W swoim monodramie Irena Jun wciela się w kolejne postaci z poematu, tworząc tym samym dynamiczną opowieść o dojrzewaniu, miłości i polityce.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z aktorką, którą poprowadzi aktor i reżyser teatralny, zarazem przyjaciel artystki, Mateusz Nowak.
Irena Jun – aktorka i reżyserka teatralna związana ze stołecznym Teatrem Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza od początku jego istnienia. Grała w legendarnych przedstawieniach Józefa Szajny, Jerzego Grzegorzewskiego i Antoniego Libery. Twórczyni Jednoosobowego Teatru Poezji Ireny Jun, z którym występowała w większości stolic europejskich i Australii oraz nieprzerwanie, od kilkudziesięciu lat, gra w całej Polsce.Uznana za jedną z najwybitniejszych odtwórczyń ról Beckettowskich na świecie („Women in Beckett: Performance and Critical Perspectives”, wyd. University of Illinois Press, 1992). Występowała we francuskim teatrze La Comédie de Saint-Étienne („Sigmaringen”, reż. Daniela Benoin’a). W polskich teatrach – Katowice, Opole, Rzeszów, Szczecin, Zabrze i Zielona Góra – reżyserowała spektakle oparte na twórczości Aleksandra Fredry, Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego. Wieloletnia wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Związana z amatorskim ruchem teatralnym i recytatorskim jako mentorka i jurorka festiwali i konkursów.
Irena Jun jest laureatką nagród aktorskich na festiwalach w Bydgoszczy, Kaliszu, Opolu, Rzeszowie, Szczecinie, Tarnowie, Toruniu i Wrocławiu za role w spektaklach w reżyserii Anny Augustynowicz i Marcina Libera oraz przedstawieniach i monodramach we własnej reżyserii („Filozofia po góralsku”, „Matka Makryna”). Odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi (1969) oraz Złotym Medalem Zasłużona Kulturze „Gloria Artis” (2008). Laureatka Feliksa Warszawskiego za rolę w monodramie „Biesiada u Hrabiny Kotłubaj” we własnej reżyserii (2005), Splendora Splendorów im. Krzysztofa Zaleskiego (2012), tytułu „Ambasador Polszczyzny w mowie” (2017) oraz Nagrody im. Ireny Solskiej (2022). W 2023 uhonorowana Nagrodą Specjalną Miesięcznika „Teatr” za konsekwentne tłumaczenie poezji na język teatru, za znalezienie oszczędnej a pełnej formy dla twórczości Różewicza i odsłonięcie jej aktualnych, dojmujących brzmień (za spektakl „Stara kobieta wysiaduje” aktualnie w repertuarze Teatru Studio) oraz Doroczną Nagrodą Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt twórczości.

Mateusz Nowak (1986) – filolog, logopeda, monodramista, instruktor teatralny, animator i menadżer kultury, producent. Swoje monodramy „teatralność” (2011), „Od przodu i od tyłu” (2014), „Żertwa” (2016) i „Pan Tadeusz” (2025) – wszystkie w reż. Stanisława Miedziewskiego – zagrał ponad 300 razy w Polsce i za granicą (ponad 60 razy – w 20 krajach na 4 kontynentach). Spektakle przyniosły mu ponad 40 nagród, w tym kilkanaście na międzynarodowych festiwalach teatralnych. Prezes Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/. Dyrektor artystyczny Festiwalu „Teatr w Remizie” w Helu. Kurator cyklu „Mono w Instytucie” w Instytucie Teatralnym w Warszawie (2022-2025). Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi oraz Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
4.08 poniedziałek
10.00 Żaba (nie) śmieszka, czyli jak powstaje słuchowisko
ŻABA (NIE)ŚMIESZKA (6-12 lat) słuchowisko według scenariusza
Michała Kaźmierczaka i spotkanie z twórcami: Marią Marcinkiewicz-Górną (adaptacja
i reżyseria) i Piotrem Skotnickim (muzyka)
/ biblioteka
Tekst: Michał Kaźmierczak Adaptacja i reżyseria: Maria Marcinkiewicz-Górna Muzyka: Piotr Skotnicki Obsada: Julia Rybakowska I Anna Mierzwa I Jakub Papuga I Michał Kocurek
Z Żaby (Nie)Śmieszki często się śmiano, choć wcale taka zabawna nie była. Nikt nie traktował jej poważnie. Postanowiła zatem odpłynąć do odległej części morza. Bardzo dalekiej i bardzo głębokiej. Pewnego dnia spotyka tam Meduzę, z którą postanawia się zaprzyjaźnić. Czy Meduza ma podobne zamiary? Co wyniknie z tego spotkania?
Maria Marcinkiewicz-Górna
Reżyserka, autorka i producentka słuchowisk radiowych, teatrolożka, laureatka Nagrody Fundacji Kultury Polskiej (2018), Nagrody Teatru Polskiego Radia TALANTON (2023) oraz Europejskiej Nagrody Obywatelskiej (2023), selekcjonerka Festiwalu Kontrapunkt (2016-2018), członkini Komisji Artystycznej V. edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, stypendystka MKDiN (2015r. i 2024r.), autorka scenariuszy teatralnych („Kolaboranci” w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, „Ja, Warszawa” w Teatrze Rampa na Targówku), dramaturżka spektakli teatralnych (m.in.:, „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” w Och-Teatrze w Warszawie, „Obywatel K.” w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu), autorka adaptacji teatralnych (m.in.”On wrócił” w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie, „Ferdydurke” w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie), współpomysłodawczyni i współkuratorka Festiwalu Słuchowisk w Poznaniu, kuratorka projektów teatralnych i kulturalnych („100 lat kasprowiczowskiej Harendy” w Zakopanem, „5 zmysłów. Emotion” w Poznaniu, „Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci” w Gnieźnie). Od lat sercem związana z Bukowina Tatrzańską, Harendą i Zakopanem. fot. Jakub Wittchen


Piotr Skotnicki
Warszawiak, absolwent Historii na Uniwersytecie Warszawskim oraz reżyserii radiowej w Wajda School & Studio. Scenarzysta, dramaturg, reżyser radiowy, kompozytor, producent muzyczny. Autor słuchowisk radiowych o tematyce historycznej, biograficznej, ale także komedii z gatunku science-fiction.
Na swoim koncie ma kilkanaście wyreżyserowanych słuchowisk w Teatrze Polskiego Radia, ponadto skomponował muzykę do kilkudziesięciu słuchowisk, a także filmów krótkometrażowych i spektakli teatralnych. Jako muzyk współpracował z wieloma gwiazdami polskiej muzyki rozrywkowej oraz jazzu. Laureat nagrody „Amadeusz 2021” za debiut muzyczny w Teatrze Polskiego Radia, ponadto laureat nagród za scenariusze i muzykę na festiwalach filmowych Silesia Film oraz 48HourFilmProject. Jego słuchowisko „Głosy szumiącego potoku” zrealizowane dla festiwalu Literacki Sopot 2023 otrzymało główną nagrodę na UK International Radio Drama Festiwal 2025 i nominację na PRIX EUROPA 2025 w Berlinie.
19.00 Kacper Kuszewski
Album rodzinny
Tomasz Krezymon: fortepian, po spektaklu spotkanie z aktorem
/ Amfiteatr w Parku Zdrojowym

Recital Kacpra Kuszewskiego „Album rodzinny” to pełna humoru podróż do epoki lat 20. i 30. XX wieku ujęta w formę kilkunastu piosenek. Teksty nawiązują stylistycznie do szlagierów międzywojnia, a w muzyce pobrzmiewają rytmy fokstrota, swingu, charlestona i tanga.
Pomysł zrodził się przy przeglądaniu starego rodzinnego albumu. Nieznajome postaci ze zdjęć aż się prosiły, żeby wymyślić im nowe, zabawne życiorysy. Niektóre piosenki były też inspirowane prawdziwymi historiami rodzinnymi twórców. W ten sposób powstała galeria nietuzinkowych postaci, niezwykłych miejsc i zdumiewających sytuacji, które zdarzyły się lub mogły się zdarzyć naszym dziadkom. Dowcipne teksty, mimo że opisują sprawy sprzed lat, mocno nawiązują do obecnej rzeczywistości. Nie brakuje również utworów bardziej nastrojowych, lirycznych, z nutką nostalgii.
Recital przeplatany jest konferansjerką, na którą składają się m.in. cytaty z poradników deklamatoryki z początku XIX wieku, fragmenty podręcznika dobrych manier czy anegdoty rodzinne, które wywołują salwy śmiechu publiczności. W czasy minionej epoki przenosi nas również scenografa i wizualizacje, na które składają się stare fotografie wyświetlane w trakcie piosenek.
Kacper Kuszewski o spektaklu
Stary album rodzinny. Wehikuł czasu. Otwieram go i przenoszę się w cudowne lata dwudzieste i lata trzydzieste, czasy młodości moich dziadków. Świat fraków, cylindrów, długich sukien i kapeluszy z piórem, ale także fokstrota, tanga i charlestona. Uwielbiam te podróże w czasie. Często jednak na fotografiach obok moich krewnych widzę ludzi, których nikt już nie pamięta.

Milcząc patrzą prosto na mnie i tylko na podstawie ich stroju, czy wyrazu twarzy mogę próbować zgadnąć kim byli i czym się zajmowali. Zawsze korciło mnie żeby wymyślić im jakieś nowe, barwne życiorysy i właśnie z takich pragnień i fantazji narodził się niniejszy album. Przedstawiam Państwu kolekcję hipotetycznych portretów moich prawdopodobnych krewnych w formie piosenek w stylu retro i zapraszam do liryczno-humorystycznej podróży w czasie. oto historie, które niekoniecznie się zdarzyły, ale zdarzyć się mogły… Kacper Kuszewski
5.08 wtorek
10.00 Fundacja Szafa Kultury Poranek literacko-teatralny,
czyli zabawa w teatr / biblioteka
16.00
Inny film. Słuchowisko
o Inie Benicie
wprowadzenie Maria Marcinkiewicz-Górna (scenariusz i reżyseria)
/ ośrodek kultury, wejściówki
Scenariusz i reżyseria: Maria Marcinkiewicz-Górna
Kompozycja muzyczna i dźwiękowa: Jakub Bondek
Obsada: Edyta Łukaszewska, Oliwia Nazimek, Ewa Szumska, Gabriela Frycz
Ikona lat 20. i 30. XX wieku. Zauważana i doceniana. Powszechnie rozpoznawalna. Znana i lubiana. Żaden film z jej udziałem nie mógł przejść bez echa. Żaden spektakl, w którym grała nie miał pustek na widowni. Żadne istotne wydarzenie towarzyskie nie zaistniało bez jej udziału. Piekielnie zdolna, szalenie inteligentna, zniewalająco piękna, towarzyska, sympatyczna, empatyczna, przyjacielska, pomocna i zawsze do końca wierna sobie. Ina Benita.
Przez lata wymazywana ze zbiorowej i indywidualnej pamięci. Kim tak naprawdę była?
Jak postrzegała siebie, a jak widzieli ją inni? Czy naprawdę przeżyła wojnę? Na te pytania spróbujemy poszukać odpowiedzi, ale czy je znajdziemy… Na pewno usłyszymy narrację Iny. Jej punkt widzenia. I to nie jeden!
Słuchowiska powstały w ramach IV edycji Festiwalu Słuchowisk.

Ida Benita w słuchowisku
Prywatnie była urocza, nie znając się na kuchni, pytała, jak ugotować zsiadłe mleko. Była też niezwykle utalentowana i …kochliwa. Ina Benita jedna z najbardziej zagadkowych postaci dwudziestolecia międzywojennego jest bohaterką słuchowiska Marii Marcinkiewicz-Górnej.
Ina Benita, to wielka gwiazda przedwojennego polskiego kina, prawdziwa femme fatale wśród polskich aktorek dwudziestolecia. Błyszczała na ekranie obok Eugeniusza Bodo, Mieczysławy Ćwiklińskiej czy Stanisławy Wysockiej. Występowała w kabaretach, teatrach i kinie. Grała w komediach: m.in. „Jaśnie pan szofer”, „Ja tu rządzę” czy „Sportowiec mimo woli” oraz dramatach np. w jednym z pierwszych filmów Aleksandra Forda „Ludzie Wisły”.
Była bardzo zdolna, świetnie wykształcona, pracowita i… kochliwa. To właśnie romans z niemieckim oficerem spowodował, że po wojnie została zapomniana. Przez wiele lat uważano, że nie przeżyła Powstania Warszawskiego. Jednak po długich poszukiwaniach udało się ustalić, że przeżyła wojnę i prawdopodobnie w latach 80-tych zmarła w USA .
20.00
HORYNIEC TEATRU / TEATR KOBIET
Katarzyna Dąbrowska 13 randek DaNuty. Rinn piosenki o miłości
Urszula Borkowska: piano i aranżacje, Mateusz Dobosz: kontrabas, Szymon Linette: perkusja, scenariusz: Magdalena Smalara Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Urszula Borkowska
/ amfiteatr w Parku Zdrojowym

Danuta Rinn była wszechstronnie wykształcona muzycznie, a łatwość z jaką śpiewała arcytrudne kompozycje, lekkość i wdzięk jej swingowania to pułapka dla tych, co próbują się z jej piosenkami mierzyć. Niewiele współczesnych wokalistek posiada możliwości wokalne odpowiadające poziomowi trudności tego materiału; jedną z nielicznych jest z pewnością Katarzyna Dąbrowska, której oryginalna barwa głosu, nadaje znanym i lubianym piosenkom Rinn zupełnie nowego brzmienia. Wspomagają ją w tym błyskotliwe aranżacje Urszuli Borkowskiej i zabawny scenariusz Magdaleny Smalary.
13 wybranych do programu utworów stało się pretekstem do snucia rozważań o miłości. A myli się ten, kto twierdzi, że wszystko już na ten temat zostało powiedziane. Większość z nas ma swoją miłosną historię, większość z nas chodziła, chadza lub w końcu pójdzie na jakąś randkę. Randka. Randka jako obietnica, randka jako wrota do przyszłości, randka jako preludium związku, przedpokój relacji, randka jako koszmar.
Skąd wziąć potencjalnych partnerów i partnerki? Dokąd iść na randkę, w co się ubrać, co jeść? Jak o związek dbać, jak go utrzymać? No cóż, na te pytania nie znajdziecie odpowiedzi w spektaklu „13 randek DaNuty”. Ale być może nauczycie się przyjmować komplementy, poznacie sekret bezbolesnego rozstawania się z partnerami „nierokującymi” za pomocą dedykowanej poezji i pojmiecie czego objawem może być brak apetytu. No i posłuchacie świetnych, świeżo i energetycznie brzmiących piosenek jednej z największych polskich wokalistek wszechczasów, Danuty Rinn, w wykonaniu zjawiskowej Katarzyny Dąbrowskiej.
Piosenki, jakie będzie można usłyszeć podczas koncert: „Gdzie Ci mężczyźni”, „Polska baba”, „Sposób na panów”, „Jerzy Blues”. „Nie mam woli do zamęścia” i… jeszcze osiem innych.
6.08 środa
10.00
Fundacja Szafa Kultury Poranek literacko-teatralny, czyli zabawa w teatr / biblioteka
17.00
HORYNIEC TEATRU / TEATR KOBIET
Joanna Szczepkowska i Dorota Landowska Separatka
scenariusz i reżyseria: Joanna Szczepkowska, po spektaklu rozmowa z aktorkami / ośrodek kultury, wejściówki
Bohaterkami sztuki Joanny Szczepkowskiej są dwie kobiety, które prawdopodobnie nigdy by się nie spotkały, gdyby nie przypadek. Marta i Alina trafiają do szpitalnej sali przeznaczonej dla jednej osoby. Żadna z nich nie chce ustąpić i wyjść, bo każda uważa, że to właśnie jej należy się miejsce w „jedynce”. Skazane na swoje towarzystwo – próbują przetrwać do momentu, aż ktoś przyjdzie i zdecyduje za nie. Różnice w charakterach i poglądach nie ułatwiają im czekania, prowadząc do szeregu zabawnych nieporozumień.Punkt widzenia każdej z kobiet nie jest tak oczywisty, jak się z początku wydaje…
„Separatka” to komedia, z gatunku tych, co pod pozorem lekkiej formy przemycają przenikliwą prawdę o naszej rzeczywistości.
20.30
Cosmic Silence II
Leszek Żądło: saksofon,
Joachim Mencel: lira korbowa, Rhodes piano
/ amfiteatr w Parku Zdrojowym

COSMIC SILENCE to wyjątkowa muzyczna podróż w przestworza kosmosu, w którą zabierają swoich słuchaczy dwaj jazzmani. Drogę wytyczają magiczne dźwięki saksofonu Leszka Żądło i niezwykłe brzmienia wydobywające się z liry korbowej Joachima Mencla. Gwiazdy i planety mają swoją specyficzną częstotliwość, własne rytm i tonację. Kosmos naprawdę brzmi, a muzycy koncentrują się na jego dźwiękach i podążają ich śladem. Próbując zinterpretować i oddać kosmiczny bezkres w muzyce, w obrazowy sposób opowiadają także o swoim doświadczaniu kosmosu i o fascynacji światem. To nieporównywalny duet dwóch wielkich indywidualności artystycznych i zarazem dwóch bliskich przyjaciół, którzy rozumieją się bez słów i podobnie czują muzykę planet, chociaż każdy na swój sposób. Wsłuchują się w siebie nawzajem i jednocześnie dają wyraz swoim własnym osobistym emocjom.
COSMIC SILENCE to nazwa koncertowego projektu i tytuł płyty winylowej wydanej przez Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie w 2022 roku. Program powstał na Festiwalu Horyniec-Zdrój Art. Festiwal 2021 z okazji 100-lecia urodzin Stanisława Lema wybitnego pisarza futurologa, którego przez całe twórcze życie fascynowała wielka tajemnica kosmosu.
Leszek Żądło – wybitny polski muzyk jazzowy, od lat 70. mieszkający w Monachium, uważany za jednego z najważniejszych muzyków austriackiej i niemieckiej sceny jazzowej. Grał m.in. z Albertem Mangelsdorffem, Joachimem Kühnem, Dexterem Gordonem, Artem Farmerem, Friedrichem Guldą, Rainerem Glasem, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Seifertem, Leszkiem Kułakowskim, Janem Jarczykiem, Włodkiem Pawlikiem, sekstetem George’a Russella, Elvin Jones Jazz Machine i wieloma innymi.

Założył m.in. The Leszek Zadlo Ensemble (1972), z którym nagrał w 1973 roku swój debiutancki winyl Inner Silence, Leszek Zadlo Quartett (1974), z którym nagrał Thoughts, a w czasie stanu wojennego – Polski Jazz Ensemble. Występował w różnych konstelacjach bigbandowych na scenach jazzowych ponad 40 krajów świata, nagrał – jako lider bądź sideman – ponad 100 płyt. Do dzisiaj koncertuje z założonym przez siebie w 2009 r. European Art Ensemble. Dzielił się swą wiedzą i umiejętnościami wykładając na akademiach muzycznych w Niemczech i w Polsce – był pierwszym oficjalnym wykładowcą muzyki jazzowej w Würzburgu i Monachium. Interesował się również projektami muzyki filmowej i teatralnej. Napisał z Clausem Bantzerem muzykę do filmu Petera Lilienthala „Das Schweigen des Dichters” („Milczenie poety”) oraz dla Pawła Pawlikowskiego do filmu „Trumna Charlie’ego Chaplina”. Nagrał też muzykę do filmu krakowskiej Oficyny Filmowej Galicja „Czarodzieje Honoratki” w reż. Leopolda Rene Nowaka.
Wolna Polska przywróciła Leszkowi Żądło polski paszport, w 2016 roku MKiDN uhonorowało go medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a Stowarzyszenie Jazzowe Melomani Oskarem „za całokształt”. Również „Solidarność” przyznała mu medal dziękczynny za działania na rzecz podziemia (m.in. za wsparcie finansowe, za Festiwal Jazz Solidarność i programy jazzowe dla Radia Wolna Europa). Prywatnie związany był z polską aktorką Barbarą Kwiatkowską-Lass, z którą łączyło go głębokie uczucie, przyjaźń i wspólne ponad 20-letnie życie, i dla której skomponował i nagrał, po jej nagłej śmierci, płytę „Miss B”.

Joachim Mencel – pianista, kompozytor, producent muzyczny, prekursor wykonywania współczesnego jazzu na lirze korbowej, dr hab. profesor AM im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, odznaczony m. in. Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, nazywany „romantykiem polskiej pianistyki jazzowej”. Ukończył studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Grał m. in. w zespołach Janusza Muniaka, Andrzeja Cudzicha i Nigela Kennedy’ego. Regularnie współpracuje z amerykańskim klarnecistą Bradem Terrym. Ceniony aranżer muzyki wokalnej, pisał i aranżował piosenki dla Ewy Bem, Mieczysława Szcześniaka, Anny Marii Jopek czy zespołów New Life’m i El Greco. Mencel jest autorem kantaty jazzowej na chór, orkiestrę i solistów „Miłość mi wszystko wyjaśniła”, a także muzyki do filmów, spektakli baletowych i pantomimy.
Joachim Mencel koncertował w wielu krajach Europy, Ameryki, Afryki i Azji, m. in. z autorskim projektem jmTrio (CD “Interludium”). Ponadto współpracował z wieloma cenionymi muzykami, byli wśród nich m. in. Lee Konitz, Dino Saluzzi, Richard Galliano, Dave Liebman, David Friedman, Eddie Henderson, Ronnie Burrage, Charlie Mariano, Rufus Reid, Terry Clarke, Zbigniew Namysłowski, Vitold Rek, Jarosław Śmietana.
W kwietniu 2019 roku w Nowym Jorku Joachim Mencel zarejestrował materiał muzyczny przeznaczony na płytę „Brooklyn Eye”, która ukazała się w amerykańskiej wytwórni Origin Records. Kompozycje autorskie lidera zagrali wybitni muzycy, których Mencel ceni i podziwia od wielu lat: Steve Cardenas, Scott Colley i Rudy Royston.
7.08 czwartek
10.00
Małgorzata Maćkowiak Papierowe światy: sceny przestrzenne, cz. 1
warsztaty plastyczne / biblioteka, zapisy
17.30
HORYNIEC TEATRU / TEATR KOBIET
Mazowiecki Instytut Kultury
Agnieszka Przepiórska Jadwiga
tekst: Piotr Rowicki, reżyseria: Anna Gryszkówna, muzyka: Piotr Skotnicki, scenografia i kostiumy: Matylda Kotlińska, choreografia: Karolina Kraczkowska, światło: Michał Głaszczka, po spektaklu spotkanie z twórcami
/ ośrodek kultury, wejściówki

fot. Rafał Latoszek dla Mazowiecki Instytut Kultury
20.30
Chopin on Strings
Karol Dobrowolski: skrzypce, Romuald Erenc: gitara, Piotr Rodowicz: kontrabas
/ amfiteatr

Troje doświadczonych muzyków, klasyczny gitarzysta, jazzowy skrzypek oraz jazzowy kontrabasista grając od wielu lat koncerty z bardzo różnorodnym stylistycznie repertuarem od jazzu poprzez muzykę etniczną aż do klasyki, zastanawiali się, co mogłoby się wydarzyć w muzyce, gdyby Fryderyk Chopin był skrzypkiem, gitarzystą lub kontrabasistą. Wszystkie utwory tego projektu, zostały tak zaaranżowane, jakby to właśnie te instrumenty miały odgrywać decydującą rolę w muzyce Fryderyka Chopina. W tym oryginalnym programie, oprócz wyeksponowania piękna romantycznych tematów kompozytora, dochodzi jeszcze aspekt improwizacji, który jest bardzo bliski muzykom. Jest to więc ciekawa propozycja dla melomanów kochających muzykę Chopina, którzy są otwarci na wszystko co świeże, twórcze i może się pojawić we współczesnej sztuce. Nieobecność fortepianu w muzyce Chopina jest więc nowością, atrakcją i atutem tego zespołu.

Karol Dobrowolski
Skrzypek i kompozytor jazzowy.
Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach oraz francuskiego CMDL- Centr Des Musiques Didier Lockwood mieszczącego się w Paryżu, gdzie od 18 lat mieszka i pracuje. Jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki w 2005 roku. Występował z wieloma wybitnymi muzykami i m.in z : Andrzej Jagodzinski Trio, Bernardem Maselim, Krzysztofem Scieranskim, Nigelem Kennedym, Joachimem Menclem, Michałem Urbaniakiem, Włodkiem Pawlikiem, Piotrem Domagałą, Ludovikiem Beierem i Markiem Berthoumieux
W 2022 roku nakładem wydawnictwa For Tune ukazał się jego album Karol Dobrowolski Ensemble „Bleue Mélancolie” na którym zagrały wielkie gwiazdy jazzu i muzycznej estrady takie jak węgierski skrzypek cygański Roby Lakatos, Alexis Cardenas-skrzypcowy wirtuoz, Giovanni Mirabassi włoski pianista jazzowy oraz Grzegorz Szlapczynski polsko-francuski harmonijkarz i wokalista bluesowy. Karol Dobrowolski od roku 2022 występuje regularnie w teatrze T.E.C Teatr Elisabeth Czerczuk w Paryżu jako kompozytor, skrzypek i aktor. Od wielu lat prowadzi także jazzową klasę skrzypiec w ramach ISJA (International Summer Jazz Academy) w Krakowie.
Piotr Rodowicz
Kontrabasista, kompozytor, wykładowca.
Ukończył Wydział Instrumentalny w Berklee College of Music w Bostonie w 1990, Akademię Muzyczną w Katowicach w 2005. Zrobił doktorat w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w 2015r. W Bostonie współpracował m.in. z: Josh Redman, Bob Moses, Igor Butman, Skip Hadden, Walter Davis, Bob Winiker Big Band, Jeoff Kiesser, Brookline Symphony Orchestra.
W Polsce grał m.in. z takimi muzykami jak : Tomasz Szukalski, Janusz Muniak, Kazimierz Jonkisz, Janusz Skowron, Włodek Pawlik, Krzysztof Herdzin, Maciej Strzelczyk, Tomasz Filipczak, Artur Dutkiewicz, Bogdan Hołownia. W 1992 współzałożył Wydział Jazzu w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Warszawie i do dzisiaj jest tam nieprzerwanie wykładowcą. Dla Ministerstwa Kultury Napisał programy nauczania dla szkół muzycznych z zakresu jazzu. Od 2002 roku komponuje muzykę do filmów dokumentalnych dla TVP, seria pt. „Dziękujemy za Solidarność”. Prezes PSJ w latach 2016 – 2019, obecnie wiceprezes. Nagrał ponad 30 płyt.
Romuald Erenc
Gitarzysta, kompozytor, wykładowca.
Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie gitary oraz studia podyplomowe w Bundesakademie w Trossingen (Niemcy). Doskonalił się także podczas licznych kursów mistrzowskich w kraju i zagranicą. Od kilkunastu lat prowadzi działalność koncertową solową i kameralną na terenie kraju i za granicą. Utworzył duet Entr Acte z flecistką Filharmonii Łódzkiej, Urszulą Urbaniak. Współpracował też z innymi filharmoniami w kraju. Brał udział w międzynarodowym projekcie Esfahan czyli wspólne korzenie w muzyce europejskiej i innych kultur. Romuald jest adiunktem na Wydziale Padagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Publikuje artykuły i kompozycje w „Świat Gitary klasycznej i akustycznej”. Jest autorem licznych utworów i opracowań na gitarę i zespoły kameralne, które publikowane są w duńskim wydawnictwie Bergmann Edition. Jest kierownikiem artystycznym festiwalu Muzyka w dawnym Sieradzu.
Nagrania płytowe: Entr Acte „Ravel, Villa-Lobos, Domeniconi”, Entr Acte Ensemble „ Schubert, Matiegka”, Kolędy Polskie , Esfahan – Live in Mannheim, Mario Castelnuovo Tedesco – muzyka na chór i gitarę ,Cyprian Bazylik – Dzieła Wszystkie, Muzyka Renesansu w opracowaniu na gitarę klasyczną. Za swoje płyty uzyskał trzy nominacje do nagrody ZPAV „Fryderyki”.
8.08 piątek
10.00
Małgorzata Maćkowiak Papierowe światy: sceny przestrzenne, cz. 2
warsztaty plastyczne
/ biblioteka, zapisy
18.00
Zośka Papużanka
Świat dla Ciebie zrobiłam
spotkanie autorskie
/ biblioteka, zapisy
20.00
HORYNIEC TEATRU / TEATR KOBIET
Agnieszka Przepiórska
Kocham Bałtyk
tekst: Zośka Papużanka, reżyseria: Agnieszka Przepiórska, scenografia i kostiumy: Grupa Mixer, choreografia: Arkadiusz Buszko
/ amfiteatr w Parku Zdrojowym

Wakacje nad Bałtykiem – to znamy wszyscy. Wszyscy narzekamy na ceny, pogodę, a najczęściej na nasze własne cechy, które utrudniają nam spędzenie lata w spokoju. Mimo narzekań kolejne wakacje znowu spędzamy nad polskim morzem, uparcie poszukując powodów do niezadowolenia.
Bohaterkę spektaklu „Kocham Bałtyk” (o osobowości złożonej z naszych doświadczeń i obserwacji, rozmów poważnych i niepoważnych) również postanowiłyśmy wysłać na wakacje nad Bałtykiem. Na pewno znacie tą panią bardzo dobrze.
Spektakl powstał na podstawie tekstu Zośki Papużanki, autorki dwukrotnie nominowanej do Paszportów Polityki oraz do Nagrody Literackiej Nike, który napisała podczas swojego pobytu w Sopocie na festiwalu Literacki Sopot.
9.08 sobota
10.00 – 13.00
Jakub Kornhauser i Robert
Gmiterek Znaleźć rytm
rajd literacko-rowerowy szlakami Roztocza
/ biblioteka, zapisy
15.00
Marianna Oklejak
Cuda, wianki
warsztaty plastyczno-folklorystyczne + finisaż wystawy Tam i z powrotem. Opowieści jaskółek
/ biblioteka, zapisy

Marianna Oklejak
Ilustratorka, graficzka i autorka książek dla dzieci, absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie specjalizowała się w projektowaniu książki i ilustracji. W swojej twórczości często sięga po motywy polskiego folkloru, czego przykładem są bestsellerowe książki autorskie „Cuda wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych” oraz „Cuda-niewidy. Zagadki dla młodszych i starszych”. Ilustruje także książki inspirowane tradycją i podaniami ludowymi, jak „Maryjki. Opowieści o Matce Boskiej”.Oklejak jest współautorką popularnej serii o Basi – stworzonej z Zofią Stanecką – która pomaga dzieciom oswajać trudne tematy w codziennym życiu. Jej ilustracje można znaleźć również w książkach Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, takich jak „Siedmiu wspaniałych i sześć innych, nie całkiem nieznanych historii” czy „Królewna”.Artystka była wielokrotnie nagradzana i wyróżniana w Polsce (m.in. w konkursie „Książka Roku” Polskiej Sekcji IBBY) i za granicą (m.in. Targi Książki w Bolonii). Jej prace były prezentowane na licznych wystawach w Polsce i za granicą, w tym na Bolońskiej Wystawie Ilustratorów.Tworzy książki nie tylko piękne, ale też mądre – poruszające ważne tematy i przyjazne środowisku. Obecnie pracuje nad nowym projektem: książką „Witaj ciemności”, łączącą papier tissue, światło, fotografię i techniki cyfrowe
16.00
PREMIERA
grupa teatralna Bez Nazwy
30 znikających trampolin
scenariusz: Dorota Kassjanowicz, reżyseria i choreografia: Beata Ługowska
/ ośrodek kultury, wejściówki
20.00
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Z KLASYKĄ PRZEZ POLSKĘ / wydarzenie towarzyszące
Julia Kociuban: fortepian, Janusz Wawrowski: skrzypce
/ ośrodek kultury, wejściówki
„Z klasyką przez Polskę” – muzyka klasyczna bliżej słuchaczy
Cykl koncertowy „Z klasyką przez Polskę”, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, odpowiada na rosnącą potrzebę dostępu do muzyki klasycznej w mniejszych ośrodkach. Nasze koncerty odbywają się w muzeach, zabytkowych dworach i pałacach, miejskich oraz gminnych ośrodkach kultury, a także w kościołach, dzięki czemu muzyka dociera do słuchaczy w wyjątkowo kameralnej i bezpośredniej atmosferze. W ramach tego cyklu wybitni polscy artyści przemierzają cały kraj, często występując w miejscach, gdzie koncert jest pierwszym wydarzeniem muzycznym tej rangi.
Projekt „Z klasyką przez Polskę” konsekwentnie rozwijamy od sześciu lat. Docieramy do najodleglejszych zakątków kraju, zapewniając mieszkańcom możliwość obcowania z kulturą wysoką. Wracamy również do miejsc, w których publiczność pokochała nasze koncerty i z niecierpliwością oczekuje kolejnych spotkań z artystami. Dotychczas zorganizowaliśmy 586 koncertów, podczas których 426 artystów wystąpiło w 458 miejscowościach, przyciągając blisko 55 000 słuchaczy w czternastu regionach Polski, m.in. na wschodnim Podlasiu oraz w Bieszczadach. Dla zapraszanych artystów to wyjątkowe przeżycie – występy dla publiczności, która często po raz pierwszy uczestniczy w koncercie muzyki klasycznej, są pełne autentycznych emocji i entuzjastycznych reakcji. Dla Instytutu jest to największy pod względem zasięgu projekt muzyczny.
Tegoroczny sezon „Z klasyką przez Polskę” rozpocznie się już 20 marca w województwie lubuskim. W Szprotawie, Nowej Soli i Nowogrodzie Bobrzańskim wystąpi Ãtma Quartet w składzie: Aleksandra Kupczyk, Karalina Orsik, Michał Szałach i Andrzej Bauer. W programie znajdą się utwory takich mistrzów jak Brahms, Bartók, Beethoven, Szymanowski, Schubert, H.M. Górecki, Haydn i Moniuszko.
JULIA KOCIUBAN
Jest uważana za jedną z czołowych pianistek swojego pokolenia. Jejdebiutancka płyta „Schumann, Chopin, Bacewicz” została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat, a jej nagranie II Sonaty fortepianowej Grażyny Bacewicz określono jako najwspanialszą rejestrację utworu na świecie. Dwa najnowsze albumy z koncertami oraz kwintetami fortepianowymi G. Bacewicz i A. Tansmana były nominowane do nagrody ‘Fryderyk’. W 2022 roku ukazał się drugi solowy album artystki „Polish Polonaises”. Regularnie występuje w renomowanych salach koncertowych w Europie (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Ameryce oraz Azji. Jest zapraszana na najbardziej prestiżowe festiwale muzyczne na świecie w tym m.in. La Roque d’Antheron, La Folle Journee, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kissinger Sommer. Jako solistka koncertowała z towarzyszeniem uznanych orkiestr kameralnych i symfonicznych w tym m.in. Wiener Symphoniker, Wiedeńska Orkiestra Radiowa ORF, Orkiestra Symfoniczna NDR w Hamburgu. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami m.in.: Howard Griffiths, Hans Graf, Lahav Shani, Nemme Järvi, Kristjan Järvi, Heribert Beissel, Aziz Shokhakimov, Ken-David Masur, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Paweł Przytocki, Marek Pijarowski. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych m.in. dla wytwórni Sony Classical, DUX oraz Gramola. Julia Kociuban jest absolwentką Royal College of Music w Londynie, Universität Mozarteum w Salzburgu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Dmitri Alexeeva, Pavla Gililova oraz Piotra Palecznego. W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a rok później ukończyła podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest także pomysłodawczynią i dyrektorem BISMA Bacewicz International Summer Music Academy.
JANUSZ WAWROWSKI
Jest uważany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej doświadczonych skrzypków swojego pokolenia. Koncertował jako solista m.in. Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Beethoven- Saal w Stuttgarcie, Seoul Arts Center, Litewskiej Filharmonii Narodowej w Wilnie, De Doelen w Rotterdamie, Kravis Center w West Palm Beach, Teatro Teresa Carreno w Caracas, Filharmonii Narodowej w Warszawie, NFM we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach, czy Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. Jest od wielu lat związany z wytwornią Warner Classics, dla której wydał sześć solowych albumów oraz szereg singli. Nagrania fonograficzne artysty przynoszą mu znakomite recenzje krytyki oraz wiele znaczących nagród. Najnowsza płyta, Phoenix, uzyskała nominacje do ICMA 2021, PdSK, Opus Klassik 2021 oraz Fryderyk 2021. Została ona także wybrana albumem miesiąca w brytyjskim Presto Classic oraz płytą tygodnia w londyńskim radio Classic fm, Norddeutscher Rundfunk oraz w Programie Drugim Polskiego Radia. Jest laureatem nagrody Fryderyk 2017 i 2019, będącej najważniejszym wyróżnieniem fonograficznym w Polsce. Artysta dokonał wielu premier koncertów skrzypcowych. Specjalnie dla niego utwory pisali: Tomasz J. Opałka, Marcin Markowicz, Norbert Palej, Dariusz Przybylski oraz Albena Petrovic. Z jego inicjatywy powstała szczególna rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego Ludomira Rożyckiego, który zaginął w zrujnowanej Powstaniem Warszawie w 1944 roku. Za wybitną działalność artystyczną i społeczną został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej. Na swoim koncie ma nominację do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Osobowość Roku” 2018 i statuetkę Norwida 2019. Gra na skrzypcach Antonio Stradivariego z 1685 roku.
10.08 niedziela
12.00
Jan Kerden
Opowieści z piaskowego pagórka, spotkanie autorskie
/ biblioteka

Jan Kerden jest autorem książek dla dzieci, które ilustrowali wybitni polscy artyści. Są to między innymi: „Klejnot Wieliczki” z pracami Józefa Wilkonia oraz „Adela i jej cztery przygody” i „Opowieść z Piaskowego Pagórka” opracowane plastycznie przez Piotra Fąfrowicza.
Marek Bieńczyk, literat wielokrotnie wyróżniany (w tym nagrodą Nike), tak scharakteryzował pisarstwo Jana Kerdena: «To bardzo delikatna proza dla dzieci w wieku około dziesięciu lat. Podkreślam słowo „delikatna”, gdyż jest pisana językiem, który nie chce się nikomu przypodobać, być na siłę „nowoczesny”, nie chce sięgać po figury stylistyczne i wyrażenia „kumplowskie”, jakie dzisiejszej młodzieży mogłyby się wydać „swojskie”; w zamian proponuje własny język, nie staroświecki, lecz pełen elegancji, lekkości i właśnie „delikatności”… To dobra lektura dla dzieci, myślę, że wciągającą i zarazem mądra.»
„Opowieść z Piaskowego Pagórka” jest pozycją powstałą z myślą o nieco młodszych dzieciach, lecz jej przekaz nie ma „ograniczeń wiekowych”. To historia rodzeństwa dwojga małych króliczków marzących o realizacji swoich marzeń.
Opowieść została opublikowana także w opracowaniu przeznaczonym do prezentacji w teatrzyku „kamishibai”. Forma ta wywodzi się z Japonii. Jest szczególnie atrakcyjna dla dzieci, dając im możliwość wspólnego przeżywania nie tylko literackiej narracji, ale także jej wizualnego kształtu. Ułatwia też zaangażowanie dorosłych – dzięki temu może się stać międzypokoleniowym, wspólnym doświadczeniem, emocją.
„Opowieść z Piaskowego Pagórka” zostanie zaprezentowana podczas Art Festival w Horyńcu z udziałem autora.
20.00
Koncert Piotra Cugowskiego
/ amfiteatr w Parku Zdrojowym

Piotr Cugowski
Piotr Cugowski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i elektryzujących głosów w Polsce. Przez blisko 20 lat, wraz z bratem Wojtkiem, prowadził zespół Bracia, z którym nagrał cztery płyty i zagrał setki koncertów w kraju i za granicą. Od 2018 roku prowadzi działalność autorską z własnym zespołem. W 2019 roku wydał pierwszy solowy album pt. „40”, który uzyskał status Złotej Płyty. Pochodzą z niego m.in. utwory „Kto nie kochał” (platynowy singiel), „Zostań ze mną” (złoty singiel) czy „Daj mi żyć”.
Piotr zasłynął także jako trener wokalny w telewizyjnym show „The Voice of Poland” i „The Voice Senior”. Jego wykształcenie muzyczne i duża wiedza merytoryczna bez wątpienia przełożyły się na jakość artystyczną programu oraz sprawiły, że dla uczestników walczących o miano najlepszego głosu w Polsce był prawdziwym autorytetem w dziedzinie śpiewu.
W 2016 roku Piotr nagrał wraz ze swoim ojcem, Krzysztofem Cugowskim, i bratem Wojtkiem album pt. „Zaklęty krąg”. Płyta ukazała się pod szyldem „Cugowscy”, uzyskała status Złotej Płyty, a zespół koncertował z nią przez trzy lata, odwiedzając m.in. USA, Kanadę i Wielką Brytanię.
Piotr Cugowski jest częstym gościem w różnego rodzaju projektach muzycznych. Jego wrażliwość muzyczna oraz swoboda poruszania się po różnorodnych stylach muzycznych sprawiły, iż jest wokalistą bardzo cenionym również poza nurtem rockowym. Dzięki temu nagrał kilka utworów do filmów fabularnych oraz współpracował z czołówką polskich artystów i z legendami światowej muzyki, m.in. Jonem Lordem z zespołu Deep Purple, Doogiem White’em (z Rainbow), Vinnym Appice’em (Black Sabbath, Dio) czy kanadyjskim wokalistą Garou.